• img01

Ομάδες ασθενών / Άτομα με ειδικές ικανότητες - παθήσεις

Τα άτομα με αναπηρία (ιατρικά προβλήματα, νοητική υστέρηση, κινητικά προβλήματα, διαταραχές κοινωνικής συμπεριφοράς) ανεξάρτητα από την ηλικία τους χρήζουν ιδιαίτερης αντιμετώπισης κατά την οδοντιατρική θεραπεία. Ο παιδοδοντίατρος έχει ειδικά εκπαιδευτεί προς αυτήν την κατεύθυνση. Η θεραπεία γίνεται στο ιατρείο στις περιπτώσεις που αυτό είναι εφικτό ή σε νοσοκομειακό περιβάλλον υπό γενική αναισθησία.

Τα παιδιά με αυτισμό για παράδειγμα είναι πολύ σημαντικό να επισκεφτούν τον οδοντίατρο από τη στιγμή που τεθεί η διάγνωση, λαμβάνοντας υπόψη ότι η τερηδόνα και η ουλίτιδα μπορεί σχεδόν 100% να προληφθεί. Πολύ σημαντικό είναι επίσης, σταδιακά το παιδί να απευαισθητοποιείται και να νιώθει άνετα στο χώρο του οδοντιατρείου και να ακολουθεί το πρόγραμμα φθορίωσης και καθαρισμού των δοντιών.
Η πλειοψηφία των παιδιών με αυτισμό που προσέρχονται με πόνο στον οδοντίατρο, οδηγούνται σε γενική αναισθησία γιατί οι θεραπευτικές ανάγκες είναι μεγάλες και δύσκολα μπορούν να επιτευχθούν σε ένα παιδί με αυτισμό που δεν έχει προηγούμενη εμπειρία με τον οδοντίατρο.

Για όλα τα παιδιά ισχύει το ίδιο όσον αφορά στο πότε πρέπει να επισκεφτούν τον οδοντίατρο

  • Πρώτη επίσκεψη περίπου 6 μηνών: με την ανατολή του πρώτου δοντιού για να ενημερωθούν οι γονείς για σωστή διατροφή και διατήρηση στοματικής υγιεινής
  • Δεύτερη επίσκεψη περίπου 2,5-3 ετών: με την ολοκλήρωση της νεογιλής οδοντοφυΐας
  • Τρίτη επίσκεψη περίπου 3,5-4 ετών: το παιδί εντάσσεται σε πρόγραμμα φθορίωσης ανάλογα με τον κίνδυνο ανάπτυξης τερηδόνας

Στα παιδιά με καρδιολογικά προβλήματα είναι πολύ σημαντικό να μην έχουμε λοιμώξεις και μικρόβια στο στόμα, γιατί μπορεί να προκαλέσουν ενδοκαρδίτιδα.
Επίσης, στα παιδιά με σύνδρομα (Apert, Crouzon, Williams, Down, Turner κα) είναι πολύ σημαντικό να συνεργάζεται ο παιδοδοντίατρος με τους γιατρούς του παιδιού (παιδοκαρδιολόγος, γναθοχειρουργός, ορθοδοντικός, λογοθεραπευτής, εργοθεραπευτής) προς όφελος των παιδιών, κυρίως όταν συνυπάρχουν καρδιολογικά προβλήματα ή κρανιοπροσωπικές ανωμαλίες.



Πηγή: hspd.gr / iapd.org